Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enMeyer, Jennifer; Fleckenstein, Johanna; Köller, Olaf
TitelExpectancy value interactions and academic achievement:
Differential relationships with achievement measures.
QuelleIn: Contemporary educational psychology, (2019) 58, S. 58-74Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0361-476X; 1090-2384
DOI10.1016/j.cedpsych.2019.01.006
SchlagwörterKompetenz; Erwartung; Kompetenzerwerb; Zielgerichtetes Handeln; Zielstrebigkeit; Erwartungshaltung; Englisch; Englischunterricht; Erwartung; Mathematik; Mathematikunterricht; Motivation; Schleswig-Holstein; Ziel; Kompetenz; Akademischer Grad; Erwartungswert; Hochschulreife; Überzeugung; Akademisierung; Sekundarstufe II; Motivation; Englisch; Englischunterricht; Erwartungswert; Mathematik; Mathematikunterricht; Überzeugung; Hochschulreife; Akademischer Nachwuchs; Akademischer Grad; Akademisierung; Kompetenzentwicklung; Ziel; Zielsetzung; Schleswig-Holstein
AbstractMotivation predicts academic achievement beyond cognitive ability. Expectancy value theory (Eccles et al., 1983) is a widely accepted and powerful approach explaining academic achievement as well as educational choices and attainment. Recently, attention to the multiplicative term of expectancy and value beliefs has increased. Trautwein et al. (2012) reported a detrimental effect of high task value when expectancy beliefs were low. We aimed to replicate and extend their study by using a large, representative sample of students attending upper secondary school in the German federal state Schleswig-Holstein (N= 3367). Following Trautwein et al. (2012), we applied latent interaction modelling to test whether the predictive value of expectancy value interactions differs for grades, final examinations, and standardized test scores as measures of achievement in two domains. We took the multi-dimensional structure of task value into consideration, analyzing the four components (attainment, intrinsic value, utility and cost) separately. Both a verbal and a non-verbal domain (English as a foreign language and mathematics) were investigated. Overall, the results supported those of Trautwein et al. (2012). However, our findings suggested measure- and domain-specific differences when using expectancy value beliefs and their interactions to predict academic achievement. Interaction terms predicted final examination results in both English and mathematics. Further, interaction effects were significant for grades in English but not mathematics. In general, effect sizes of multiplicative terms were small, especially in contrast to expectancy beliefs. Findings are discussed regarding the practical and conceptual importance of the multiplicative term in expectancy value theory applied in an educational setting. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Contemporary educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: