Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKocaj, Aleksander; Kuhl, Poldi; Jansen, Malte; Pant, Hans Anand; Stanat, Petra
TitelEducational placement and achievement motivation of students with special educational needs.
QuelleIn: Contemporary educational psychology, (2018) 55, S. 63-83Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0361-476X; 1090-2384
DOI10.1016/j.cedpsych.2018.09.004
SchlagwörterVergleichsuntersuchung; Soziale Situation; Freude; Pädagogische Psychologie; Selbstkonzept; Deutschland; Freude; Grundschule; Pädagogische Psychologie; Schüler; Sonderschule; Lernmotivation; Soziale Situation; Leistungsmotivation; Allgemein bildende Schule; Unterstützung; Allgemein bildende Schule; Grundschule; Schüler; Leistungsmotivation; Lernmotivation; Sonderpädagogischer Förderbedarf; Sonderschule; Einflussfaktor; Unterstützung; Zusammenhang; Deutschland
AbstractThe present study investigated how the educational placement in special education schools or regular schools is related to the achievement motivation of students with special educational needs (SEN). Furthermore, we examined whether the classroom social environment (i.e., class-average achievement and social support) explains potential placement differences. We compared the academic self-concept and enjoyment of learning of SEN students in special education schools (n = 420) and regular schools (n = 678) at the end of 4th grade. In line with social comparison theory, SEN students in special education schools reported higher academic self-concepts and enjoyment of learning than their peers in regular schools. Examining underlying mechanisms, class-average achievement was negatively related to SEN students' academic self-concept and enjoyment of learning. In contrast, individually perceived social support by classmates-but not class-average social support-was positively associated with SEN students' achievement motivation. After controlling for individual and class-average achievement, no relationship between SEN students' educational placement and achievement motivation was found. Results indicate that social comparisons with classmates may result in placement differences in SEN students' academic self-concept and enjoyment of learning. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2021/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Contemporary educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: