Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Startseite

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
AutorenErath, Kristin; Prediger, Susanne; Quasthoff, Uta; Heller, Vivien
TitelDiscourse competence as important part of academic language proficiency in mathematics classrooms.
The case of explaining to learn and learning to explain.
QuelleIn: Educational studies in mathematics, 99 (2018) 2, S. 161-179
PDF als Volltext  Link als defekt melden    Verfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben, Abbildungen, Tabellen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1573-0816; 0013-1954
DOI10.1007/s10649-018-9830-7
SchlagwörterUnterrichtsmethode; Unterrichtsgestaltung; Erklärung; Erklärungsmuster; Spracherwerb; Sekundarstufe I; Mathematische Kompetenz; Mathematikunterricht; Fachdidaktik; Diskussion; Sprache;
AbstractLanguage, which plays a special role for the learning of mathematics, is investigated in this article for the specific discourse practice of explaining during whole-class discussions: On the one hand, explaining is a medium for learning since school cannot be thought of without communication. On the other hand, students at the beginning of secondary school are still in the process of language acquisition and are also still learning how to communicate mathematically. Thus, students are learning to explain in mathematics classrooms. This empirical study focuses on the overall question of how discourse competence, participation in classroom discourse, and mathematical learning opportunities are related. For that purpose, the approach of Interactional Discourse Analysis is introduced to mathematics education research and coordinated with the Interactional-Epistemic Perspective from mathematics education. The relevance of explaining is shown theoretically and empirically and a description is given of how limited discourse competence and limited epistemic participation proceed across situations. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
UpdateNeueintrag 2018-12
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Educational studies in mathematics" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)