Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inBergheim, Pedro Vincent Dias
TitelCompetence-Oriented Curricula and the Promotion of Bildung.
The example of philosophy teaching in Norway.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 57 (2025) 2, S. 150-163Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2025.2455680
SchlagwörterBildung; Kompetenz; Didaktik; Curriculum; Philosophieunterricht
AbstractThis article examines the concept of Bildung within competence-oriented curriculum work, using philosophy teaching in the most recent 2020 Norwegian curriculum reform (LK20) as an example. The purpose is to clarify what characterizes Bildung-promoting teaching in subject curricula aimed at the students' development of competences. The article uses document analysis to investigate the understanding of Bildung in two of LK20's key policy documents and how this understanding is reflected in the description of philosophy teaching in three of LK20's subject curricula. The results suggest that while LK20 aims to strengthen students' participation in society, the representation of Bildung-promoting philosophy teaching deviates from some of the core ideas of Bildung according to the north-west European Didaktik tradition. The article concludes that, if Bildung relies on adaptive teaching and philosophy teaching is meant to promote Bildung, it would be advisable to further expand the understanding in Norway's national curriculum of what philosophy is and how to teach it. The article contributes to the field of curriculum studies by showing how representations of Bildung in education policy can translate into and be identified within-subject curricula, and by presenting the current state of philosophy teaching in Norway.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: