Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inGöttlicher, Wilfried
TitelPlace-based education avant la lettre. The shifting emphasis on connecting the curriculum to the place in Austrian rural school reform, 1919-1965.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 57 (2025) 2, S. 79-93Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2025.2460471
SchlagwörterBildungsgeschichte; Schule; Curriculum; Ländlicher Raum; Gemeinde (Kommune); Konservatismus; Regionales Lernen; 20. Jahrhundert; Österreich
AbstractIn recent years, the idea of making school more relevant for children and their families by connecting it to the place where it is situated has frequently been discussed under the term place-based education. In this article, I analyse a historical case, and I explore reasons for why this idea was emphasized or neglected, and the pitfalls associated with it, based on a content analysis of articles in teachers' journals and books about rural schooling in Austria, from 1919 to 1965. From the 1920s to the end of the 1950s, strong ties between rural schools and their surrounding lifeworld were emphasized. This emphasis was often associated with conservative values, yet it disappeared around 1960, not because people began to disapprove of this idea or opted for conflicting educational goals, but because a newly adopted perspective simply blinded this issue. The case at hand demonstrates that strong ties to the place may imply adopting the values prevailing in the local community, or those ascribed to it. As a consequence, the idea of strong ties may be abandoned once policy trends shift away from these values.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: