Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKriegbaum, Katharina; Becker, Nicolas; Spinath, Birgit
TitelThe relative importance of intelligence and motivation as predictors of school achievement.
A meta-analysis.
QuelleIn: Educational research review, (2018) 25, S. 120-148Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1747-938X
DOI10.1016/j.edurev.2018.10.001
SchlagwörterEmpirische Forschung; Metaanalyse; Strukturgleichungsmodell; Intelligenz (Psychologie); Schulleistung; Schülerleistung; Motivation; Prädiktor; Vorhersage
AbstractThis meta-analysis summarizes 74 studies (N = 80,145) that simultaneously examined the predictive power of intelligence and motivation for school achievement. First, we found average correlations between intelligence (r = 0.44) and motivation (r = 0.27) with school achievement and between intelligence and motivation (r = 0.17). Moderator analyses showed that the correlation between motivation and school achievement was higher for expectancies than for values. No moderator effects were found for grade level, school form or gender. Second, in a path model, 24% of variance in school achievement was explained overall. From this overall explained variance in school achievement, 66.6% was uniquely explained by intelligence and 16.6% uniquely by motivation, whereas the two predictors commonly explained 16.6%. Thus, the results show that both intelligence and motivation contribute substantial, unique shares to the prediction of school achievement as well as an additional share of commonly explained variance. (übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2025/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Educational research review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: