Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWedel, Alexander; Müller, Christin R.; Greiner, Franziska
TitelDiagnostic cases in pre-service teacher education: Effects of text characteristics and empathy on text-based cognitive models.
Gefälligkeitsübersetzung: Diagnostische Fälle in der Lehramtsausbildung: Auswirkungen von Textmerkmalen und Empathie auf textbasierte kognitive Modelle.
QuelleIn: Educational psychology, 42 (2022) 6, S. 694-713Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0144-3410; 1469-5820
DOI10.1080/01443410.2022.2047615
SchlagwörterEigenschaft; Empathie; Lehrer; Referendar; Lernen; Lehrmethode; Unterrichtsmedien; Berufliche Kompetenz; Fallbericht
AbstractIn teacher education, case-based learning with text-based cases is an efficient method to foster pre-service teachers' diagnostic competence. To adaptively utilize text-based cases, knowledge about effects of text characteristics and empathy on processing text-based diagnostic information is needed, but still scarce. Our study focuses on effects of two text characteristics, text style and text subject, and of empathy on the accuracy of case-based cognitive models. We examined this experimentally. 391 pre-service teachers read a case in psycho-narrative or externally focalised style (text style) about test anxiety or dyscalculia (text subject). We measured self-reported state- and trait-empathy and assessed cognitive models with a recognition and verification test. Regression analyses showed no main effects of text characteristics, trait- and state-empathy, but moderation effects of text style and affective (but not cognitive) state-empathy. We draw implications for adaptively designing text-based cases and possible mechanisms of how empathy is involved in diagnostic judgement formation. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2024/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: