Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Burghardt, Daniel |
---|---|
Titel | Das resiliente Selbst? Ein vulnerabilitätstheoretischer Versuch zu einer pädagogischen Realfiktion. Paralleltitel: The resilient self? A vulnerability theoretic attempt concerning a pedagogical 'real fiction'. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 96 (2020) 1, S. 60-72Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3) |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09601007 |
Schlagwörter | Gesellschaft; Autonomie; Depression; Leistungsdruck; Resilienz; Subjekt (Phil); Emanzipation; Neoliberalismus; Diskurs; Risiko; Typologie; Individuum |
Abstract | The article emphasizes current social science discourses in which different vulnerable subject types are invoked. It is based on Alain Ehrenberg's thesis that the change of subjectivation forms can be demonstrated by the change of dominant disease patterns. Finally, the now prominent ideal type of the resilient self is subjected to critical reflection and put into relation with postfordist modes of production. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |