Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Hollstein, Oliver |
---|---|
Titel | Die Geisteswissenschaftliche Pädagogik und das pädagogische Verstehen. Die Rekonstruktion eines komplexen Verhältnisses. Paralleltitel: The, Geisteswissenschaftliche Pädagogik' and pedagogical understanding. Reconstructing a complex relationship. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 96 (2020) 2, S. 231-246Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09602006 |
Schlagwörter | Geisteswissenschaftliche Pädagogik; Pädagogik; Hermeneutik; Verstehen; Theorie; Nohl, Herman; Spranger, Eduard |
Abstract | Hermeneutics and the German pedagogical school named, Geisteswissenschaftliche Pädagogik' seem to be connected naturally. The paper investigates this connection by examining which hermeneutic theories the works of Eduard Spranger and Herman Nohl refer to. The authors trace how these theories of reference are used or reworked to develop a theory of pedagogical understanding. Along such a research design the authors aim to show that a very specific adaptation of different hermeneutical theories is characteristic for the pedagogical work of the two authors mentioned. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |