Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enSkinner, Nadine; Bromley, Patricia
TitelIndividual and collective social justice education.
Comparing emphases on human rights and social movements in textbooks worldwide.
QuelleIn: Comparative education review, 63 (2019) 4, S. 502-528Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenIllustrationen; Literaturangaben S. 524-528
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0010-4086; 1545-701X
DOI10.1086/705428
SchlagwörterMethode; Schulbuch; Menschenrechte; Soziale Gerechtigkeit
AbstractStrategies for promoting social justice include both individualistic approaches, rooted in the universalistic philosophy of human rights, and collectivist approaches, such as group- or issue-specific rights advocated by various social movements. The expansion of human rights education is well documented, but less attention has been given to education for or about other social movements. Drawing on a content analysis of 556 secondary school textbooks from 80 countries between 1950 and 2011, we compare and contrast the rise of emphases on social movements and human rights. Our analyses reveal a marginalized emphasis on social movements in secondary school civics and social studies curricula, while history books are more likely to include discussions of social movements. An implication of these findings is that in formal structures of education, such as textbooks, emphases on social movements may be relegated to matters of historical record, rather than treated as part of contemporary, active citizenship.
Erfasst vonLeibniz-Institut für Bildungsmedien | Georg-Eckert-Institut (GEI), Braunschweig
Update2020/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Comparative education review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: