Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enCollin, Ross; Reich, Gabriel A.
TitelLiteracy models and the reconstruction of history education.
A comparative discourse analysis of two lesson plans.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 47 (2015) 4, S. 462-485Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2015.1020878
SchlagwörterKompetenz; Diskursanalyse; Geschichtsunterricht; Ethische Erziehung; Kritik
AbstractThis article presents discourse analyses of two lesson plans designed for secondary school history classes. Although the plans focus on the same topic, they rely on different models of content area literacy: disciplinary literacy, or reading and writing like experts in a given domain, and critical literacy, or reading and writing to address injustice. The discourse analyses focus on how each plan (a) reimagines the field of secondary school history and (b) places students in reading and writing positions in the rebuilt field. Each plan, the article concludes, remakes secondary school history in relation to four other fields: the university, the professional workplace, everyday life and the public sphere. Secondary school history is reimagined as standing closer or farther away from each of these four fields. Moreover, each plan rebuilds secondary school history as a moral environment where certain kinds of moral knowledge, but not others, should be mobilized when reading, writing, speaking, thinking and listening.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2015/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: