Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHoferichter, Frances; Raufelder, Diana; Eid, Michael; Bukowski, William M.
TitelKnowledge transfer or social competence?
A comparison of German and Canadian adolescent students on their socio-motivational relationships in school.
QuelleIn: School psychology international, 35 (2014) 6, S. 627-648
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0143-0343; 1461-7374
DOI10.1177/0143034314552345
SchlagwörterVergleichsuntersuchung; Peer-Beziehungen; Motivationsforschung; Selbstkonzept; Selbstwahrnehmung; Soziale Motivation; Adoleszenz; Pubertät; Schuljahr 07; Schuljahr 08; Sekundarstufe I; Sekundarschüler; Lernerfolg; Schulische Motivation; Prüfungsangst; Schüler-Schüler-Beziehung; Leistungsmotivation; Lernmotivation; Motivation; Jugendlicher; Brandenburg; Deutschland; Kanada; Québec
AbstractThis cross-national study investigates the perception of the impact of students' relationships towards teachers and peers on scholastic motivation in a total sample of 1477 seventh and eighth grade German (N=1088) and Canadian (N=389) secondary school students. By applying Multigroup Confirmatory Latent Class Analysis in Mplus we confirmed four different motivation types: (1) teacher-dependent; (2) peer-dependent; (3) teacher-and-peer-dependent; (4) teacher-and-peer-independent motivation types in Québec, Canada, as they were found in a preliminary study among German students in the state of Brandenburg (Raufelder, Jagenow, Drury, & Hoferichter, 2013). However, across the two samples, the class sizes varied considerable. The largest group among Canadian students was composed of teacher-and-peer-dependent students, followed by teacher-and-peer-independent students, while the largest group among German students was composed of peer-dependent students, followed by teacher-and-peer-independent students. In both settings the teacher-dependent motivation type constituted the smallest group. These results manifest the different impacts of social environmental variables on the motivation of German and Canadian students, having practical implications for school psychologists and educators in general. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "School psychology international" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: