Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Frisius, Rudolf |
---|---|
Titel | Komposition - ein Thema für den allgemeinbildenden Musikunterricht. |
Quelle | Aus: Behne, Klaus-E. (Hrsg.): Musikalische Sozialisation. Laaber: Laaber-Verlag (1981) S. 195-205
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 2 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 3-9215-1865-2 |
DOI | 10.25656/01:24755 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-247553 |
Schlagwörter | Musikpädagogik; Musik; Musikunterricht; Musiktheorie; Allgemein bildender Unterricht; Komposition; Theorie; Prinzip; Konzept; Ton (Akustik); Melodie; Umwelt; Erfahrung; Kreativität; Vorstellung (Psy); Erfindung; Harmonie; Form; Klang; Technik; Medienerfahrung; Elementarisierung; Alternative |
Abstract | The author differentiates between two methods of composition: a) composing a score (e.g. traditional composition and comparable techniques in contemporary music: composition based on principles of melody, harmony, form, instrumentation and - eventually - technical sound manipulation in the studio) b) organising sound events (e.g. composition of tape music: collection of sound material - selection - technical transformation - disposition of musical form). Both methods are of equal importance for modern music theory and instruction they can be developed on the basis of a) traditional and modern theories of composition. (e.g. A. B. Marx, K. Stockhausen) and b) theory and practice of composing electroacoustical music concrète, electronic music, tape music, etc. (DIPF/Orig.) |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |