Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDöll, Marion; Knappik, Magdalena
TitelInstitutional mechanisms of inclusion and exclusion in Austrian pre-service teacher education.
QuelleIn: Tertium comparationis, 21 (2015) 2, S. 185-204
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt melden    Verfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0947-9732
DOI10.25656/01:24641
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-246412
SchlagwörterLehrer; Lehrerin; Lehramtsstudent; Lehrerausbildung; Pädagogischer Beruf; Inklusion; Institution; Bildungseinrichtung; Ausgrenzung; Diskriminierung; Migrant; Migrationshintergrund; Sprache; Sprachkompetenz; Mehrsprachigkeit; Muttersprache; Zweitsprache; Deutsch; Universität; Hochschule; Pädagogische Hochschule; Hochschullehrer; Umfrage; Expertenbefragung; Interview; Projekt; Österreich; Wien
AbstractBased on the Austrian government's program of the XXIVth legislation period, which recommends to "offer incentives so that more qualified people with a migration background start pedagogical training," 1 (Bundeskanzleramt, 2008, p. 203) the Austrian Federal Ministry for Education, the Arts and Culture funded a nationwide project named 'Diversity and multilingualism in pedagogical professions' to reduce the underrepresentation of teachers with a so-called migration background. 35 expert interviews were conducted with teachers of seven Austrian universities of education. This article gives a summary of the results of a secondary analysis; they are presented as a reconstruction of different ways of talking about teachers and teacher students in a context of migration and multilingualism, including attributions of specific responsibilities and de-qualifications of teachers seen as migrant others. The results show that language ideologies, in particular the concept of 'native speakerism' serve to legitimize gate-keeping measures. (DIPF/Orig.)
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Tertium comparationis" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)