Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Startseite

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
AutorenGöthe, Katrin; Esser, Günther; Gendt, Anja; Kliegl, Reinhold
TitelWorking memory in children. Tracing age differences and special educational needs to parameters of a formal model.
QuelleIn: Developmental psychology, 48 (2018) 2, S. 459-476
PDF als Volltext  Link als defekt melden    Verfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0012-1649; 1939-0599
DOI10.1037/a0025660
SchlagwörterArbeitsgedächtnis; Dyskalkulie; Entwicklungsstörung; Lernschwierigkeit; Interferenzversuch; Kind;
AbstractParameters of a formal working-memory model were estimated for verbal and spatial memory updating of children. The model proposes interference though feature overwriting and through confusion of whole elements as the primary cause of working-memory capacity limits. We tested 2 age groups each containing 1 group of normal intelligence and 1 deficit group. For young children the deficit was developmental dyslexia; for older children it was a general learning difficulty. The interference model predicts less interference through overwriting but more through confusion of whole elements for the dyslexic children than for their age-matched controls. Older children exhibited less interference through confusion of whole elements and a higher processing rate than young children, but general learning difficulty was associated with slower processing than in the age-matched control group. Furthermore, the difference between verbal and spatial updating mapped onto several meaningful dissociations of model parameters. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
UpdateNeueintrag 2018-11
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Developmental psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)