Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHoggan-Kloubert, Tetyana; Hoggan, Chad; Luthardt, Nicole
TitelAdult education, democracy, and totalitarianism. A case study of the German Democratic Republic (1949-1990).
QuelleIn: European journal for Research on the Education and Learning of Adults, 16 (2025) 1, S. 39-57Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2); PDF als Volltext kostenfreie Datei (3)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2000-7426
DOI10.25656/01:32735 10.3384/rela.2000-7426.4940
URNurn:nbn:de:0111-pedocs-327351
SchlagwörterFallstudie; Autoritarismus; Bildungssystem; Demokratie; Totalitarismus; Widerstand (Pol); Erwachsenenbildung; Erwachsenenbildungsstätte; Volkshochschule; Indoktrination; Deutschland-DDR
AbstractThis article explores the role of adult education in supporting democracy through an examination of the former German Democratic Republic (GDR) (1949-1990). This case study presents the institutional landscape, political regulations, and key trends of adult education in the GDR, complemented by insights from educators who worked within the field during the 1970s through 1990s. Two key categories emerge from the findings: (1) 'Learning society': Opportunities, access, and control of learning; and (2) Coexistence of conformity and resistance. Interviews highlight the diverse aspects of adult education in the GDR. While some programmes facilitated access to education, culture, and certain professions that would have otherwise been unattainable, the indoctrinative, centralised, and state-controlled education system promoted a predefined societal model and sought to mould a specific personality type, aligning with the vision of a totalitarian learning society, which clashes with the fundamental values of adult education and creates a contradictory situation for adult educators. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European journal for Research on the Education and Learning of Adults" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: