Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enDeutschmann, Georg Karl; Becker, Michael; Wu, Yi-Jhen
TitelOccupational Success Across the Lifespan: On the Differential Importance of Childhood Intelligence, Social Background, and Education Across Occupational Development.
Gefälligkeitsübersetzung: Beruflicher Erfolg über die gesamte Lebensspanne: Zur unterschiedlichen Bedeutung von Intelligenz, sozialem Hintergrund und Bildung in der Kindheit für die berufliche Entwicklung.
QuelleIn: Journal of Intelligence, 13 (2025) 3, 32 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2079-3200
DOI10.3390/jintelligence13030032
SchlagwörterBildungsniveau; Intelligenz (Psychologie); Soziale Herkunft; Bildungsertrag; Einkommenseffekt; Berufliche Stellung; Berufserfolg; Berufsprestige; Auswirkung; Deutschland
Abstract"What shapes (occupational) success in later life? This study examines the differential importance of intelligence in late childhood, socioeconomic background, and education across later occupations. The quantity and quality of educational success are thought to mediate the other dimensions. We analyzed data from N = 4387 participants in a German longitudinal large-scale study in multiple regression and mediation models to examine how childhood intelligence and socioeconomic background predict income and occupational status at different career stages. Both childhood intelligence and socioeconomic background predict status and income in adulthood, with childhood intelligence being the stronger predictor. However, education is an even stronger predictor and-once included in the model-mediates virtually all effects of childhood intelligence and socioeconomic background. This pattern remains stable across career stages, and education has unique effects on income and occupational status in later work life, even when controlling for work experience. Our results emphasize the pivotal role of education in transitioning to the labor market and further development at work, even at later career stages. Given the stronger link between childhood intelligence and educational success in Germany than in other countries, we find that Germany is one of the more intelligence-driven systems." The study refers to the period 1991-2018 (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of Intelligence" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: