Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enGuo, Tengfei; Hai, Shenyang; Ni, Yakun; Xin, Zhaoyang; Xu, Yanzhen
TitelHow and when negative mentoring experiences influence craftsmanship spirit in new apprentices: The roles of occupational identity and regulatory focus.
Gefälligkeitsübersetzung: Wie und wann negative Mentoring-Erfahrungen den handwerklichen Geist neuer Lehrlinge beeinflussen: Die Rolle der beruflichen Identität und des regulatorischen Fokus.
QuelleIn: Work : a journal of prevention, assessment & rehabilitation, 80 (2025) 2, S. 579-590
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1875-9270
SchlagwörterEinstellung (Psy); Identitätsbildung; Motivationsförderung; Sozialisation; Lernmotivation; Mentoring; Produzierendes Gewerbe; Arbeit; Arbeitsmotivation; Beruf; Berufliche Identität; Berufsethos; Handwerk; Auswirkung; Ausbilder; Auszubildender; China
Abstract"BACKGROUND: Although research suggests that mentors largely shape apprentices' work attitudes and behaviors, questions remain as to how and when negative mentoring experiences can influence the formation of craftsmanship spirit among apprentices. OBJECTIVE: This study, grounded in social exchange theory and regulatory focus theory, proposed and empirically examined the mediating role of occupational identity and the moderating role of regulatory focus (i.e., promotion focus and prevention focus) in the relationship between negative mentoring experiences and craftsmanship spirit METHODS: Using three-wave data among 345 apprentices and their immediate mentor in manufacturing companies in China, we employed SPSS PROCESS macro to examine the mediating role of occupational identity and the moderating role of regulatory focus. RESULTS: The main results demonstrated that occupational identity partially mediated the link between negative mentoring experiences and craftsmanship spirit. Moreover, regulatory focus moderates the relationship between negative mentoring experiences and occupational identity, such that the relationship is stronger among employees with a higher prevention focus, and weaker among employees with a higher promotion focus. CONCLUSIONS: Organizational managers need to be aware of the negative impact of masters' negative mentoring on apprentices' occupational identity and craftsmanship, especially for individuals with a high prevention focus, where this negative effect is more pronounced." (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Work : a journal of prevention, assessment & rehabilitation" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: