Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRähse, Tobias; Arránz Becker, Oliver; Knöchelmann, Anja
TitelExploring the Impact of School-To-Work Transitions on Health-Related Quality of Life in Emerging Adulthood Using the German Socioeconomic Panel (GSOEP).
Gefälligkeitsübersetzung: Untersuchung der Auswirkungen des Übergangs von der Schule in den Beruf auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität im jungen Erwachsenenalter anhand des Deutschen Sozioökonomischen Panels (GSOEP).
QuelleIn: Emerging adulthood, 13 (2024) 3, S. 693-705
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN2167-6984
DOI10.1177/21676968241304812
SchlagwörterBildungserfolg; Psychischer Faktor; Adoleszenz; Gesundheitszustand; Lebensqualität; Übergang Ausbildung - Beruf; Studienerfolg; Auswirkung; Geschlechtsspezifik; Physiologischer Faktor; Junger Erwachsener; Deutschland
Abstract"Despite the increasing depression diagnoses and the frequent origin of later-life (mental) illnesses during this period, surprisingly scarce research for Germany addresses emerging adulthood, and particularly health implications regarding social milestones like school-to-work transitions. To address this gap, we aim to investigate the relationship between school-to-work transitions and Health-related Quality of Life (HRQOL), using data from the German Socio-Economic Panel 2002-2017. The findings reveal slight associations between school-to-work transitions and HRQOL. Successful completion of out-of-school education is positively associated with both mental (MCS) and physical (PCS) HRQOL, predominantly among women. For labor market entry, a modest increase in MCS is observed primarily among men. These results suggest slightly positive associations between school-to-work transitions and HRQOL of emerging adults in Germany. While short-term health implications seem limited, potential heightening effects from cumulative transitions or long-term consequences remain unobserved and call for continued attention on emerging adulthood in life course research." The study refers to the period 2002-2017 (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Emerging adulthood" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: