Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLazarides, Rebecca; Lauermann, Fani
TitelGendered paths into STEM-related and language-related careers: Girls' and boys' motivational beliefs and career plans in math and language arts.
Gefälligkeitsübersetzung: Geschlechtsspezifische Wege in STEM-bezogene und sprachbezogene Karrieren: Motivationsüberzeugungen und Karrierepläne von Mädchen und Jungen in Mathematik und Sprachkünsten.
QuelleIn: Frontiers in psychology, (2019) 10, 17 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1664-1078
DOI10.3389/fpsyg.2019.01243
SchlagwörterSelbstkonzept; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Sekundarbereich; Schüler; Schülerin; Leistungsmotivation; Lernmotivation; Geschlecht; Sprache; Mathematik; Norm; Gleichheit; Berufswahl; Berufsziel; Wissenschaft
AbstractWomen are often underrepresented in math-intensive fields like the physical sciences, technology, engineering and mathematics. By comparison, boys relative to girls are less likely to strive for jobs in social and human-services domains. Relatively few studies have considered that intra-individual comparisons across domains may contribute to gendered occupational choices. This study examines whether girls' and boys' motivational beliefs in mathematics and language arts are predictive of their career plans in these fields. The study focusses on same domain and cross-domain effects and investigates bidirectional relations between motivational beliefs and career plans. Data for this study stem from 1,117 ninth and tenth graders (53.2% girls) from secondary schools in Berlin, Germany. Findings show systematic gender differences in same-domain effects in mathematics: girls' comparatively lower mathematics self-concept and intrinsic value predicted a lower likelihood of striving for a math-related career. Cross-domain effects were not related to gender-specific career plans, with only one exception. Girls' lower levels of intrinsic value in mathematics corresponded to a higher likelihood of striving for a career in language-related fields, which subsequently predicted lower levels of intrinsic value in mathematics. This finding points to a need to address both gender-specific motivational beliefs and gender-specific career plans in school when aiming to enhance more gender equality in girls' and boys' occupational choices. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Frontiers in psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: