Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enHöhne, Elisabeth; Zander, Lysann
TitelSources of male and female students' belonging uncertainty in the computer sciences.
Gefälligkeitsübersetzung: Quellen der Unsicherheit bezüglich der Zugehörigkeit von Studenten und Studentinnen der Informatikwissenschaften.
QuelleIn: Frontiers in psychology, (2019) 10, 13 S.
PDF als Volltext kostenfreie Datei  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1664-1078
DOI10.3389/fpsyg.2019.01740
SchlagwörterSoziale Identität; Zugehörigkeit; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Soziale Integration; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Informatik; Ungewissheit; Minderheit; Student
AbstractBelonging uncertainty, defined as the general concern about the quality of one's social relationships in an academic setting, has been found to be an important determinant of academic achievement, and persistence. However, to date, only little research investigated the sources of belonging uncertainty. To address this research gap, we examined three potential sources of belonging uncertainty in a sample of undergraduate computer science students in Germany (N = 449) and focused on (a) perceived affective and academic exclusion by fellow students, (b) domain-specific academic self-efficacy beliefs, and (c) perception of one's individual performance potential compared to that of fellow students in the field. Perceived affective and academic exclusion by fellow students and domain-specific academic self-efficacy beliefs were significant predictors of female students' uncertainty about belonging in computer science. The perception of one's individual performance potential in comparison to that of fellow students, however, was a relevant predictor of both male and female students' belonging uncertainty in computer science. Our findings imply an expanded view of the theoretical concept of belonging uncertainty that goes beyond mere concerns of social connectedness. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2025/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Frontiers in psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: