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Autor/inn/enHvidtfeldt, Camilla; Schultz-Nielsen, Marie Louise
TitelRole of school wellbeing, personality traits, parental involvement and family norms in relation to immigrant-native educational gaps. A longitudinal study from Denmark.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Rolle des schulischen Wohlbefindens, der Persönlichkeitsmerkmale, des elterlichen Engagements und der familiären Normen in Bezug auf die Bildungsunterschiede zwischen Einwanderern und Einheimischen. Eine Längsschnittstudie aus Dänemark.
QuelleIn: Journal of ethnic and migration studies, (2024) online first, 21 Nov 2024, 28 S.
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Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1469-9451
DOI10.1080/1369183x.2024.2428208
SchlagwörterBildungschance; Soziokultureller Faktor; Erwartung; Persönlichkeitsmerkmal; Selbstbewusstsein; Zufriedenheit; Soziale Herkunft; Soziale Norm; Bildungsertrag; Eltern; Schulbesuch; Schüler; Bildungsabschluss; Schulleistung; Ungleichheit; Inländer; Migrationshintergrund; Auswirkung; Ethnische Gruppe; Ausländer; Dänemark
Abstract"This study leverages a unique combination of PISA survey data and Danish registry data to explore the educational gaps in Denmark between adolescents with native and non-Western immigrant backgrounds, focussing on personality traits, school wellbeing, parental involvement and family norms. The study investigates gaps in GPA at age 16 and in length of final education at around age 30. Key findings indicate that parental involvement and family norms significantly mediate the immigrant-native GPA gap, while personality traits do not significantly explain the immigrant-native gaps. Furthermore, the immigrant-native gap in length of final education at age 30 is more than fully explained when accounting for adolescence socio-economic characteristics and parental expectations and involvement." The study refers to the period 2005-2020 (Author's abstract, IAB-Doku).
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2025/2
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