Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBeege, Maik; Ninaus, Manuel; Schneider, Sascha; Nebel, Steve; Schlemmel, Julia; Weidenmüller, Jasmin; Moeller, Korbinian; Rey, Günter Daniel
TitelInvestigating the effects of beat and deictic gestures of a lecturer in educational videos.
Gefälligkeitsübersetzung: Untersuchung der Auswirkungen von rhythmischen und deiktischen Gesten eines Dozenten in Lehrvideos.
QuelleIn: Computers & education, (2020) 156, 14 S.Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0360-1315; 1873-782X
DOI10.1016/j.compedu.2020.103955
SchlagwörterGebärde; Nonverbale Kommunikation; Parasoziale Interaktion; Reiz; Soziale Wahrnehmung; Lernen; Audiovisuelles Medium; Technologieunterstütztes Lernen; Video; Mensch; Gestik; Vortragstechnik; Informationsverarbeitung
AbstractLecturers in educational videos often use gestures to emphasize what has been said or highlight learning relevant information, which is visible on the screen. However, differences in types of lecturer gestures, such as rhythmic (beat) gestures and signaling (deictic) gestures, have not been investigated thoroughly yet concerning human lecturers in educational videos. In two experiments (N1 = 108; N2 = 121), participants received an educational video about weather phenomena (Experiment 1) or the industrial revolution (Experiment 2). Videos were manipulated in terms of the type of lecturer's gestures in the video (beat gestures vs. deictic gestures vs. no gestures). Learning outcomes, mental load and effort, parasocial interaction, social presence, affective rating, and agent-persona perception (Experiment 2) were measured. Results indicated a significant effect of gestures on retention performance in both experiments. In line with the signaling principle, deictic gestures enhanced learning outcomes. In contrast, beat gestures did not foster learning in comparison with a video without gestures. These results are interpreted considering lower mental load, higher social presence, and parasocial interaction in the signaling condition. In particular, attention towards the lecturer was significantly enhanced in the condition with deictic gestures in both experiments. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2025/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Computers & education" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: