Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Wischmann, Anke; Budde, Jürgen |
---|---|
Sonst. Personen | Czejkowska, Agnieszka (Hrsg.); Spieker, Susanne (Hrsg.) |
Titel | Dezentralisierung und Disziplinierung im Unterricht als Praktiken der Diskriminierung und Securitization am Beispiel des "Trainingsraums". Ein Essay. |
Quelle | Aus: Czejkowska, Agnieszka (Hrsg.); Spieker, Susanne (Hrsg.): Innere Sicherheit. Berlin: Peter Lang (2021) S. 237-250
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Reihe | Jahrbuch für Pädagogik. 2019 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | gedruckt; online; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-631-84162-4 |
DOI | 10.3726/JP012019K_237 |
Schlagwörter | Gesellschaft; Diskriminierung; Innere Sicherheit; Politische Bildung; Sozialerziehung; Dezentralisierung; Sicherheitsbewusstsein |
Abstract | The paper discusses the extent to which the timeout-room or the Rational Thinking Concept (RTC) simultaneously work as practices of decentralization and discrimination in order to secure the status quo in view of the call for inclusion in the context of a neoliberal, individualistic logic. This status quo is a concrete term for a type of schooling and teaching that is directed towards the individual learner. With the help of the concept of Securitization, which follows on from Foucault's studies on governmentality, decentralization can be understood as discrimination in the sense of the internal security of educational school practice, which has been reconstructed using two empirical examples. |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main (extern) |
Update | 2024/2 |