Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enEdele, Aileen; Seuring, Julian; Schotte, Kristin; Kristen, Cornelia; Stanat, Petra
TitelIs the first language a resource, an obstacle, or irrelevant for language minority students' education?
QuelleAus: Weinert, Sabine (Hrsg.); Blossfeld, Gwendolin Josephine (Hrsg.); Blossfeld, Hans-Peter (Hrsg.): Education, competence development and career trajectories. Analysing data of the National Educational Panel Study (NEPS). Cham: Springer (2023) S. 349-367
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
ReiheMethodology of educational measurement and assessment
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttypgedruckt; online; Sammelwerksbeitrag
ISBN978-3-031-27006-2; 978-3-031-27007-9
DOI10.1007/978-3-031-27007-9_16
SchlagwörterBildungserfolg; Sprachfertigkeit; Erstsprache; Zweitsprache; Bilingualismus; Muttersprache; Migrationshintergrund; Einflussfaktor; NEPS (National Educational Panel Study)
AbstractSuccessful integration into the education system is of major importance for the future prospects of immigrants and their children as well as for the social cohesion and viability of the receiving societies. Language is generally viewed as an important aspect of this integration. Whereas there is widespread agreement that the language of the residence country (L2) is crucial for students' educational success, the relevance of the language of the country of origin (L1) is disputed. Adopting an interdisciplinary perspective and drawing on NEPS data, this contribution focuses on the role of L1 in the educational success of immigrants and their children and examines whether L1 serves as a resource, is an obstacle, or is mostly irrelevant. We describe key arguments and theoretical positions related to this issue and present findings from the project 'The role of immigrants' first and second language proficiency for social integration, particularly in education: Analyses of NEPS data'. We conclude by discussing these results and suggesting future avenues for research. (übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2025/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: