Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKriegbaum, Katharina; Spinath, Birgit
TitelExplaining social disparities in mathematical achievement: the role of motivation.
QuelleIn: European journal of personality, 30 (2016) 1, S. 45-63
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0890-2070; 1099-0984
DOI10.1002/per.2042
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Sekundäranalyse; Soziale Ungleichheit; Sozioökonomischer Status; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Test; Eltern; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Schüler; Schülerleistung; Motivation; Datenanalyse; Mathematik; Einflussfaktor; Deutschland
AbstractThis study examined the role of motivation as a mediator of the relationship between parents' socio-economic status (SES) and children's standardized test achievement in math. We employed a one-year longitudinal approach using Programme for International Student Assessment (PISA) 2003 and a follow-up exam in 2004. The sample consisted of N = 6020 German students (mean age 15.5 years, SD = .55) who continued school after Grade 9 (PISA 2003) and were in Grade 10 at the time of PISA 2004. Children completed measures related to their parents' SES, math-specific self-concept, task-specific and global self-efficacy, and interest, intelligence and mathematical competence. We found a small to moderate correlation between parents' SES and children's achievement. All motivational constructs partially mediated the relationship between father's SES as well as a family index for SES (economic, social, and cultural status) and children's mathematical competence, but only math-specific self-concept and self-efficacy were significant mediators for mother's SES. Even when simultaneously considering the mediating effect of children's intelligence and prior achievement, the mediation effects of motivation remained significant. These results are important for our understanding of educational equality. (übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2025/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European journal of personality" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: