Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enKriegbaum, Katharina; Jansen, Malte; Spinath, Birgit
TitelMotivation: a predictor of PISA's mathematical competence beyond intelligence and prior test achievement.
QuelleIn: Learning and individual differences, (2015) 43, S. 140-148Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1041-6080
DOI10.1016/j.lindif.2015.08.026
SchlagwörterLängsschnittuntersuchung; Querschnittuntersuchung; Sekundäranalyse; Strukturgleichungsmodell; Selbstkonzept; Selbstwirksamkeit; Schüler; Schülerleistung; Interesse; Motivation; Datenanalyse; Mathematische Kompetenz; Vorhersage; Zielorientierung; PISA (Programme for International Student Assessment); Deutschland
AbstractThis study examined the relative importance of different motivational constructs for the prediction of mathematical competence in adolescents and their incremental power beyond intelligence and prior achievement. We employed both a cross-sectional and a one-year longitudinal approach using data from PISA 2003 and 2004, a nation-wide representative dataset. The sample consisted of 6020 fifteen-year-old German students who provided self-reports on their math-specific self-concept, self-efficacy, interest, and goal orientations in addition to the core PISA standardized achievement tests. Data were analyzed with structural equation models. Cross-sectionally, all motivational constructs incrementally contributed to the prediction of mathematical competence beyond intelligence (explained variance: 1%-29%). After controlling longitudinally for intelligence and prior achievement, self-efficacy, self-concept, interest, and learning goals significantly predicted subsequent mathematical competence one year later. Relative weights analyses compared the predictive power of all variables simultaneously and showed that intelligence (cross-sectional) and prior achievement (longitudinal) explained the largest portion of variance in mathematical competence, followed by task-specific self-efficacy as the strongest motivational predictor. These results confirm that motivation plays an important role in predicting academic achievement. (übernommen).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2025/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and individual differences" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: