Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAschauer, Wolfgang; Haim, Kurt; Weber, Christoph
TitelA contribution to scientific creativity: A validation study measuring divergent problem solving ability.
Gefälligkeitsübersetzung: Ein Beitrag zur wissenschaftlichen Kreativität: Eine Validierungsstudie zur Messung der divergenten Problemlösungsfähigkeit.
QuelleIn: Creativity research journal, 34 (2022) 2, S. 195-212
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1040-0419; 1532-6934
DOI10.1080/10400419.2021.1968656
SchlagwörterKonstruktvalidität; Kreativität; Problemlösen; Psychometrie; Messung; Naturwissenschaftlicher Unterricht
AbstractCreativity in science education and research on scientific creativity are becoming increasingly significant. Several domain-specific assessment tools focusing on different aspects of scientific creativity have been developed. Some of these tools consider a wide range of aspects, while others focus on very specific science-related aspects, thereby lacking an explicit focus on problem solving. Therefore, the authors developed the novel divergent problem solving ability in science test (DPAS) to assess students' potential to design different possible solutions for a particular scientific problem. The test was created as an outcome measure in intervention studies. It consists of two subtests and 13 subject-specific items. This study aims to broadly assess the construct validity and reliability of the DPAS and investigate the factorial longitudinal invariance and group invariance (group receiving interventions aimed at fostering divergent problem solving vs. control group) of the DPAS. Using data from 1,106 secondary school students from Austria, we found support for the construct validity and reliability of the DPAS scores. Moreover, we established robust longitudinal and group invariance of the DPAS, demonstrating its suitability for intervention studies. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2024/3
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Creativity research journal" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: