Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRose, Elisabeth; Weinert, Sabine; Ebert, Susanne
TitelThe roles of receptive and productive language in children's socioemotional development.
QuelleIn: Social development, 27 (2018) 4, S. 777-792
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Abbildungen; Tabellen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0961-205X; 1467-9507
DOI10.1111/sode.12317
SchlagwörterForschungsergebnis; Längsschnittuntersuchung; Aggression; Selbststeuerung; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Eltern; Kind; Kindergartenalter; Lehrer; Kooperatives Verhalten; Sprache; Sprachentwicklung; Sprachproduktion; Sprachverständnis
AbstractThe purpose of the present study was to investigate the effects of 3-year-old children's language comprehension (operationalized by receptive vocabulary and grammar) and language production (operationalized by sentence production and ratings of productive language) on parent- and teacher-rated cooperative behavior, physical aggression, and emotional self-regulation over a 4-year period. Analyses were based on a German longitudinal project including 547 typically developing children. Path models showed that receptive but not productive language significantly predicted the development of cooperative behavior when important child and family characteristics (e.g., SES, nonverbal cognitive abilities, and early cooperation at the age of 3) were controlled. In addition, we considered children's gender as a moderator and found compelling gender differences. In boys, only receptive language had an effect on all three aspects of socioemotional development. In girls, only productive language had an effect on the development of aggressive behavior and emotional self-regulation. This result highlights the relevance of discussing the current results for boys and girls separately. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2024/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Social development" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: