Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Köpfer, Andreas |
---|---|
Titel | Artikulationen Inklusiver Bildung zwischen Strukturkritik und funktionaler Integration. Erkundungen mit Stuart Hall. Paralleltitel: Articulations of inclusive education. An exploration with stuart hall. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 96 (2020) 2, S. 296-310Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0507-7230; 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09602010 |
Schlagwörter | Bildung; Erziehungswissenschaft; Empirische Forschung; Bildungsorganisation; Inklusion; Kulturwissenschaft; Diskurs; Konzeption; Theorie |
Abstract | This article deals - on a theoretical basis - with inclusive education which has become a buzz word in the educational discourse. Inclusive education connects with and is (re-)articulated in diverse discourses of educational science. Taking into account the power-sensitive concept of articulation by Stuart Hall, this paper presents diverse social formations which have developed as discursive patterns in inclusive education. These patterns hint at an ambivalent constitution of the inclusive education discourse between structural criticism and functional integration. As a result, implications regarding a critical reflection on approaches in the empirical inclusive education research are formulated. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2021/1 |