Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWillard, Jessica A.; Agache, Alexandru; Leyendecker, Birgit
TitelClassroom composition, classroom quality and German skills of very young dual language learners and German-only learners.
QuelleIn: Early childhood research quarterly, (2019) 49, S. 269-281Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext kostenfreie Datei (1); PDF als Volltext kostenfreie Datei (2)  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0885-2006; 1873-7706
DOI10.1016/j.ecresq.2019.07.004
URNurn:nbn:de:0168-ssoar-74482-7
SchlagwörterKinderbetreuung; Kindertagesstätte; Frühpädagogik; Deutsch als Zweitsprache; Spracherwerb; Sprachunterricht; Fremdsprachenkenntnisse; Mehrsprachigkeit; Migrationshintergrund; Deutschland
AbstractThis study examined associations between the classroom percentage of dual language learners (DLLs), observed classroom quality, and children's German majority language skills. The cross-sectional sample of 2.5 years olds (n = 93 immigrant DLLs and n = 363 monolingual German-only learners) was clustered within n = 197 classrooms. Classrooms with higher percentages of DLLs demonstrated slightly lower levels of overall classroom process quality. DLLs scored about 1 SD below monolingual children on German language skills when adjusting for family and classroom covariates. Moderation analyses revealed that this difference did not depend on the percentage of DLLs in a classroom. In fact, the classroom percentage of DLLs was related to children's German skills only when omitting the child level language status (DLL vs. monolingual) from the analyses. However, classroom quality moderated the difference between DLLs' and monolingual children's German skills. This difference was estimated as about only 0.5 SD for DLLs and monolingual children experiencing higher classroom quality, but as about 1.5 SD for those experiencing lower quality. We conclude that high quality classrooms may promote the majority language skills of DLLs.
Erfasst vonGESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim
Update2022/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Early childhood research quarterly" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: