Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Herzog, Melanie |
---|---|
Titel | Gemeinsames Musizieren fördert Inklusion!? Überlegungen zu Bedeutungskonstruktionen am Beispiel von inklusivem Klassenmusizieren. Paralleltitel: Does making music together promote inclusion? Considerations concerning the construction of meaning in inclusive music education. |
Quelle | Aus: Clausen, Bernd (Hrsg.); Dreßler, Susanne (Hrsg.): Soziale Aspekte des Musiklernens. Münster; New York: Waxmann (2018) S. 77-90
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3) |
Reihe | Musikpädagogische Forschung. 39 |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Sammelwerksbeitrag |
ISBN | 978-3-8309-3872-9; 978-3-8309-8872-4 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-207262 |
Schlagwörter | Integrative Pädagogik; Klassenmusizieren; Musikunterricht; Musizieren; Bedeutung; Normalisierung |
Abstract | The considerations in this article address the field of inclusive music education from a theoretical point of view. The central question is how to initiate inclusive processes while making music in classrooms. For possible answers, a theoretical approach of music education (Krause, 2008) is modified and extended according to the requirements of inclusive settings. Referring to the symbolic interactionism, it is shown that making music - interpreted as social interaction - enables the taking over of roles and normalizes interaction. Furthermore, it facilitates the construction of meaning and negotiation processes in two ways: on the one hand, relating to the meaning of making music; on the other hand, relating to the meaning created between individuals. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | Professur für Musikpädagogik an der NORD Universität Levanger |
Update | 2019/3 |