Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Lüdemann, Elke; Schwerdt, Guido |
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Institution | CESifo GmbH; Center for Economic Studies (München); Ifo-Institut für Wirtschaftsforschung |
Titel | Migration background and educational tracking. Is there a double disadvantage for second-generation immigrants? |
Quelle | Munich: CESifo (2010), 23 S.
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2) |
Reihe | CESifo working papers. 3256. Category 5: economics of education |
Beigaben | grafische Darstellungen; Literatur- und URL-Angaben S. 20-23 |
Zusatzinformation | Forschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente (1) Forschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente (2) |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Monographie |
ISSN | 1617-9595 |
Schlagwörter | Bildungserfolg; Empirische Untersuchung; Soziale Ungleichheit; Erfolg; Kognitive Kompetenz; Bildungsbiografie; Soziale Herkunft; Bildungssystem; Kind; Gegliedertes Schulsystem; Übergang; Weiterführende Schule; Migrationshintergrund; Sozioökonomische Lage; Einkommen; Arbeitsmarkt; Benachteiligung; Einflussfaktor; Deutscher; Migrant; Deutschland |
Abstract | Research on immigrants' educational disadvantages largely focuses on differences in student achievement tests. Exploiting data from the German PIRLS extension, we find that second-generation immigrants face additional disadvantages with respect to grades and teacher recommendations for secondary school tracks that cannot be explained by differences in student achievement tests and general intelligence. Second-generation immigrations are disproportionately affected by prevailing social inequalities at the transition to secondary school tracks due to their generally less favorable socio-economic background. We additionally provide new evidence suggesting that these inequalities might be related to the failing economic assimilation of immigrants.(DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2011/2 |