Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBrunner, Martin; Krauss, Stefan
TitelModellierung kognitiver Kompetenzen von Schülern und Lehrkräften mit dem Nested-Faktormodell.
QuelleAus: Bos, Wilfried (Hrsg.); Klieme, Eckhard (Hrsg.); Köller, Olaf (Hrsg.): Schulische Lerngelegenheiten und Kompetenzentwicklung. Festschrift für Jürgen Baumert. Münster u.a.: Waxmann (2010) S. 105-125
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Beigabengrafische Darstellungen
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Sprachedeutsch
Dokumenttyponline; gedruckt; Sammelwerksbeitrag
ISBN3-8309-2358-9; 978-3-8309-2358-9
SchlagwörterSekundäranalyse; Intelligenz (Psy); Kognitive Kompetenz; Deutschland; Lehrer; Lesen; Mathematik; Mathematikunterricht; Messung; Schüler; Interesse; Kognitive Kompetenz; Modellierung; Fachwissen; Sekundäranalyse; Professionalität; Schuljahr 09; Lehrer; Schüler; Fachwissen; Interesse; Lesen; Mathematik; Mathematikunterricht; Messung; Modellierung; Professionalität; PISA (Programme for International Student Assessment); Deutschland
AbstractPeople show considerable individual differences on measures of cognitive competencies. These individual differences can be explained by alternative measurement models: In the "standard model" manifest measures are affected by one (latent) competency construct only; in the "nested-factor model" measures may be simultaneously affected by both a general competency construct and a specific competency construct. This chapter thoroughly discusses the application of both measurement models to analyze students' mathematical competency and mathematics teachers' professional knowledge, respectively. Data were obtained from the German extension of the PISA 2000 study (N = 29386 students) and the COACTIV 2004 study (N = 198 mathematics teachers). The results demonstrate that the relationship of students' mathematical competence to domain-specific interests and subject-specific grades depends strongly on the measurement model applied. Further, [the authors] found that mathematics teachers who teach at the highest academic track (Gymnasium) have a higher level of general mathematical content knowledge, but a lower level of specific pedagogical content knowledge compared to their colleagues who teach at intermediate academic tracks. Taken together, our results indicate that the nested-factor model may provide a more detailed picture of students' and teachers' cognitive competencies than the standard model that has been predominately used in previous research. Theoretical and methodological implications for educational and psychological research are discussed. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2010/4
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Die Wikipedia-ISBN-Suche verweist direkt auf eine Bezugsquelle Ihrer Wahl.
Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: