Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBakadorova, Olga; Raufelder, Diana
TitelPerception of teachers and peers during adolescence: does school self-concept matter?
Results of a qualitative study.
QuelleIn: Learning and individual differences, (2015) 43, S. 218-225
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1041-6080
DOI10.1016/j.lindif.2015.08.035
SchlagwörterInterview; Peer-Beziehungen; Soziale Situation; Selbstkonzept; Selbstwahrnehmung; Soziale Motivation; Akzeptanz; Soziale Beziehung; Adoleszenz; Sekundarstufe II; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schüler; Schulische Motivation; Schüler-Schüler-Beziehung; Lernbedingungen; Lernmotivation; Motivation; Soziales Verhalten; Unterrichtsprozess; Klassengemeinschaft; Konkurrenz; Anerkennung; Lernangebot; Unterstützung; Jugendlicher
AbstractA subsample of 36 adolescents with high (n = 18) and low (n = 18) school self-concepts (M AGE = 16.4, SD = .54) was selected from a previous longitudinal study (N = 1088) to participate in semi-structured interviews addressing their motivation and social relationships at school. A comparative thematic analysis was run inductively and revealed two themes (peer relations and teacher relations) and nine subthemes. The qualitative approach provided evidence for both similarities (e.g. classroom climate, motivation) and differences (e.g. emotional vs. learning support, high vs. low competition, acceptance vs. acknowledgement) among the subthemes. The results suggest the importance of acknowledging students' self-concept in the teaching process, as students' perception of social relationships at school may vary according to their level of self-concept: while students with a high school self-concept attribute equal importance to the emotional support provided by peers and teachers in their aspiration to "win the race", students with a low school self-concept prioritize the learning support provided by peers and teachers and express a desire to "be like the rest" in terms of classwork and grades. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and individual differences" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: