Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Ammermueller, Andreas |
---|---|
Titel | Institutional features of schooling systems and educational inequality. Cross-country evidence from PIRLS and PISA. Gefälligkeitsübersetzung: Institutionelle Ausstattung der Schulsystems und Bildungsungleichheit. Ländervergleichende Erkenntnisse von PIRLS und PISA. |
Quelle | In: German economic review, 14 (2013) 2, S. 190-213
PDF als Volltext |
Sprache | englisch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 1465-6485; 1468-0475 |
DOI | 10.1111/j.1468-0475.2012.00565.x |
Schlagwörter | Bildung; Bildungschance; Chancengleichheit; Bildungssystem; Schule; Schülerzahl; Allgemein bildendes Schulwesen; Privatschule; Schulleistung; Unterricht; Lesen; Mathematik; Naturwissenschaften; Internationaler Vergleich; Dauer; Handlungsspielraum; Institution; Deutschland; England; Frankreich; Griechenland; Großbritannien; Island; Italien; Kanada; Lettland; Neuseeland; Norwegen; Russland; Schweden; Tschechische Republik; Ungarn |
Abstract | Educational opportunities determine the intergenerational mobility of human capital and affect the distribution of earnings on the labour market. This paper aims at explaining cross-country differences in educational opportunities by features of schooling systems. The theoretical model predicts that a greater differentiation of the schooling system as indicated by streaming and a large share of private schools decreases educational opportunities while more instruction time increases educational opportunities. The empirical results that are based on a difference-in-differences estimation approach to control for country-specific effects support these hypotheses. (Author's abstract, IAB-Doku). |
Erfasst von | Institut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg |
Update | 2013/4 |