Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | Pörnbacher, Ulrike |
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Titel | Alltagstheoretische Wirklichkeitskonstruktionen von Lehrkräften an Grundschulen in der Diskussion um Schulerfolg von Schülerinnen mit Migrationshintergrund. Ein narrativer Diskurs. |
Quelle | In: Bildung und Erziehung, 64 (2011) 3, S. 343-363Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Beigaben | Tabellen |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 0006-2456; 2194-3834 |
Schlagwörter | Empirische Untersuchung; Interview; Alltagstheorie; Bildungschance; Chancengleichheit; Kulturdifferenz; Wahrnehmung; Soziale Herkunft; Grundschule; Lehrer; Schüler; Schulerfolg; Lernkultur; Bilingualismus; Migrationshintergrund; Diskurs; Forschungsprojekt; Deutschland |
Abstract | In the following, the results of a qualitative research project on unequal opportunities in elementary schools are presented. The article focuses on the reconstruction of theories of everyday life (Alltagstheorien) made by elementary school teachers, regarding the success or failure of pupils with migration background in the German school system. Access to the theories of everyday life is established by oral reports collected from expert interviews with an overall number of sixty elementary school teachers. On the basis of an in-depth analysis of these reports, it is illustrated that pupils with migration background and their parents are perceived and interpreted as deviant, compared to the school's expectations of normalcy. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2012/1 |