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Autor/inn/enHolm, Anders; Meier Jaeger, Mads
TitelDoes relative risk aversion explain educational inequality?
A dynamic choice approach.
Gefälligkeitsübersetzung: Erklärt relative Risiko-Aversion Bildungsungleichheit? Ein Dynamic-Choice-Ansatz.
QuelleIn: Research in social stratification and mobility, 26 (2008) 3, S. 199-219
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Beigabengrafische Darstellungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0276-5624
DOI10.1016/j.rssm.2008.05.004
SchlagwörterBildung; Bildungsbeteiligung; Bildungssoziologie; Entscheidung; Risikobereitschaft; Verhaltensmodell; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Ungleichheit; Ausbildung; Berufsbildung; Dänemark
Abstract"The theory of Relative Risk Aversion (RRA) suggests that educational decision making is motivated by the individual's desire to avoid downward social class mobility and, furthermore, that this desire is stronger than the desire to pursue upward mobility. This paper develops a Dynamic Decision Process (DDP) model which tests the two central behavioral assumptions in the RRA theory that (1) individuals maximize utility when making educational decisions and (2) the RRA mechanism comprises an important component in the educational decision-making process. Furthermore, our DDP model allows for class-specific cultural values regarding education. We analyze data from the Danish Youth Longitudinal Study and find strong evidence that RRA affects educational decisions over and above traditional socioeconomic factors." (Author's abstract, IAB-Doku). Die Untersuchung enthält quantitative Daten. Forschungsmethode: Theoriebildung; Grundlagenforschung; empirisch-quantitativ; empirisch; Längsschnitt. Die Untersuchung bezieht sich auf den Zeitraum 1968 bis 2001.
Erfasst vonInstitut für Arbeitsmarkt- und Berufsforschung, Nürnberg
Update2009/4
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