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Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWinteler, Adolf; Forster, Peter
TitelWer sagt, was gute Lehre ist?
Evidenzbasiertes Lehren und Lernen.
Gefälligkeitsübersetzung: Who Says What Good Teaching Is? Evidence-Based Teaching and Learning.
QuelleIn: Das Hochschulwesen, 55 (2007) 4, S. 102-109Infoseite zur Zeitschrift
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BeigabenAbbildungen 2; Literaturangaben 70; Tabellen 2; Grafiken 1
Sprachedeutsch; englische Zusammenfassung
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0018-2974
SchlagwörterPrüfungswesen; Lehre; Studienverhalten; Studentenschaft; Deutschland
AbstractDie Autoren haben in ihrem Aufsatz Ergebnisse der internationalen Forschung zu signifikanten Einflussvariablen auf das Lernergebnis zusammengetragen. Dabei stellt sich heraus, dass a) Innovationen in der Lehre zu signifikanten Leistungssteigerungen von Lernenden führen können, b) viele Innovationen mit geringem Aufwand eingeführt werden können und c) die Lehrenden den größten Einfluss auf Lernen in Prozess und Ergebnis ausüben. Also lohnen Investitionen in die Lehrkompetenz besonders. Nie war eindeutiger, wie Hochschulpolitik den höheren Lernerfolg an Hochschulen fördern kann: Durch Investition in die Lehrkompetenz. Ob Hochschullehrer hier dazulernen wollen, kann nicht mehr länger der Lust oder Unlust, der Stimmung, dem Gefühl und Wellenschlag der einzelnen überlassen bleiben. Die Verantwortung den Studierenden gegenüber lässt überfällig erscheinen, was die skandinavischen Länder, Großbritannien u.a. längst vormachen: Eine obligatorische, professionelle Ausbildung der Lehrkompetenz ist so selbstverständlich wie die Dissertation für die Forschungskompetenz. Die "Dienstherren" sind aufgerufen: Nur so - als gleiche berufliche Rahmenbedingung für alle Nachwuchskräfte - ist der leidige negative Wettbewerb um Qualität der Lehre abrupt zu beenden!

On the federal policymaking level (for higher education), the Federal Advisory Scientific Council (Wissenschaftsrat) and the Standing Conference of German Ministers of Education and University and College Rectors (Kultusminister- und Hochschulrektorenkonferenz) have, for some time now, been working on ways to upgrade teaching performance (above and beyond those measures already introduced within the framework of, for example, success-oriented allocation of funds, achievement bonuses in salary law, or the teaching prizes awarded by Stifterverband für die Deutsche Wissenschaft and the German Rector's Conference). This has involved them in a search for suitable standards and comparison measures. With the article the HSW can once again follow up its regular major contributions to this debate in the past (in 1991, 1992, 1993, 1996, 2002, 2003, and 2004) with a report on important basic principles and orientations. The authors have integrated the results of international research to determine which variables impact significantly on learning outcomes. This reveals that: a) Innovations in teaching can lead to significant achievement increases in learners. b) Many innovations can be introduced with little effort. c) Teachers exert a strong on both the process and outcome of learning. Hence, investing in teacher competence is particularly worthwhile. How higher education policy can promote better learning outcomes in higher education has never been clearer: by investing in teaching competence. Whether higher education teachers also want to learn this can no longer be left to the interest or lack of interest, mood, feeling, and sudden inclination of the individual teacher. Our responsibility toward students makes it long overdue to follow the models applied in the Scandinavian countries, the United Kingdom, and elsewhere. Compulsory professional training to acquire teaching competence should be just as much a matter of course as completing a dissertation to acquire research competence. Responsibility shifts to the employers: This is the only way - implemented as equal professional framing conditions for all young academics - to bring an abrupt end to the tiresome negative competition over the quality of teaching ("better an additional publication at the price of investing less in teaching")! (HoF/text adopted).
Erfasst vonInstitut für Hochschulforschung (HoF) an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg
Update2008/2
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