Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRaufelder, Diana; Ringeisen, Tobias
TitelSelf-perceived competence and test anxiety.
The role of academic self-concept and self-efficacy.
QuelleIn: Journal of individual differences, 37 (2016) 3, S. 159-167
PDF als Volltext  Link als defekt melden    Verfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
ZusatzinformationForschungsdaten, Studiendetails und Erhebungsinstrumente
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1614-0001; 2151-2299
DOI10.1027/1614-0001/a000202
SchlagwörterStrukturgleichungsmodell; Emotionalität; Selbstkonzept; Selbstvertrauen; Selbstwirksamkeit; Adoleszenz; Jugendalter; Schülerselbstbeurteilung; Prüfungsangst; Sozial-Kognitive Intervention; Mangel; Sorge; Jugendlicher; Brandenburg; Deutschland
AbstractExtrapolating from social-cognitive theory, this research examined whether academic self-efficacy mediates the association between academic self-concept and the four facets of test anxiety (worry, interference, lack of confidence, emotionality) in a large sample of adolescent students (N=845; M AGE=15.32; SD=0.49) from Brandenburg, Germany. Quantitative data structural equation modeling (SEM) was employed to analyze these associations. Results showed that there are negative relations between academic self-concept and three facets of test anxiety (namely interference, lack of confidence, emotionality), which are mitigated through academic self-efficacy. All three identified indirect effects revealed full mediation. Overall, the current study extends the literature on test anxiety in education settings by highlighting the importance of academic self-efficacy for prevention and intervention strategies that aim to reduce adolescents' feelings of test anxiety, as academic self-efficacy fully mediates the association between academic self-concept and three facets of test anxiety, except for worry. (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2022/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of individual differences" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)