Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Bernsen, Daniel; König, Alexander; Spahn, Thomas |
---|---|
Titel | Medien und historisches Lernen. Eine Verhältnisbestimmung und ein Plädoyer für eine digitale Geschichtsdidaktik. |
Quelle | In: Zeitschrift für digitale Geschichtswissenschaften, 1 (2012) 1, 27 S.
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
Schlagwörter | Medienkompetenz; Medienpädagogik; Geschichtsunterricht; Medienpädagogik; Digitalisierung; Fachdidaktik; Medienkompetenz; Historisches Lernen; Unterrichtsmedien; Fachdidaktik; Geschichtskultur; Geschichtsunterricht; Digitalisierung |
Abstract | Der Grundlagenbeitrag fordert eine stärkere Beschäftigung der Fachdidaktik Geschichte mit dem historischen Lernen im digitalen Wandel. Es wird der Versuch einer Modellbildung unternommen (Lernen an, in, mit und über Medien). The didactics of history has neglected for a long time the special character of digital tools and resources. Nowadays the digitalisation of society is pervasive. Users have mobile access to the web at any place and any time. Therefore the article gives an overview about the academic discussion and describes examples of using digital media in teaching history. As every approach to history, scientific or educational, is based on media, the authors argue that with the digitalisation the didactics of history education has to rethink some fundamental categories like the distinction between primary, secondary and tertiary sources ('Überreste', 'Traditionen', 'Darstellungen'). In the digital era concepts from the beginnings of modern historiography in the 19th century have to be amended. [The authors] focus the relatedness of a subject to a medial object in the process of history learning. Altogether the article is a plea for a digital didactics of history. (Verlag). |
Erfasst von | Externer Selbsteintrag |
Update | 2016/1 |