Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enLindow, Stefanie; Fuchs, Heather M.; Fürstenberg, Anne; Kleber, Janet; Schweppe, Judith; Rummer, Ralf
TitelOn the robustness of the modality effect: Attempting to replicate a basic finding.
QuelleIn: Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 25 (2011) 4, S. 231-243Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1010-0652; 1664-2910
DOI10.1024/1010-0652/a000049
SchlagwörterMethode; Gedächtnis; Kurzzeitgedächtnis; Stimulation (Psy); Stimulusparameter; Auditive Stimulation; Multimedia; Lernen; Unterrichtsmedien; Studienanfänger
AbstractTwo experiments were conducted to replicate the modality effect and to test two opposing theoretical explanations: From the visuospatial load hypothesis (as implied by the cognitive theory of multimedia learning), the authors derived the prediction that the modality effect depends on the need to simultaneously store and process text and pictorial information in the same working memory subsystem, which implies that the modality effect is not influenced by text length. However, based on the concurrent auditory recency hypothesis, the modality effect was expected to occur with very short texts only, irrespective of whether a picture is present. Adopting a German translation of the learning materials used by Moreno and Mayer (1999), they failed to detect a modality effect for sequential text-picture-presentation in Experiment 1. In Experiment 2, a modality effect was expected for simultaneous presentation of the same texts and pictures, yet again remained absent. Finally, the authors conclude with the suggestion that the apparent robustness of the modality effect reported in the literature might be explained - at least in part - by publication bias. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2012/2
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Zeitschrift für pädagogische Psychologie" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: