Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enAtlay, Cansu; Tieben, Nicole; Hillmert, Steffen; Fauth, Benjamin
TitelInstructional quality and achievement inequality.
How effective is teaching in closing the social achievement gap?
QuelleIn: Learning and instruction, (2019) 63, Art. 101211, 10 S.Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben; Tabellen; Abbildungen
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0959-4752; 1873-3263
DOI10.1016/j.learninstruc.2019.05.008
SchlagwörterBildungserfolg; Bildungschance; Sozioökonomischer Status; Bildungsbiografie; Schüler; Lernerfolg; Unterrichtsqualität; Unterrichtserfolg; Unterrichtsklima; Ungleichheit; Leistung
AbstractPrevious empirical studies have shown that there is an association between parental socioeconomic status (SES) and educational achievement. Research has also shown that although teaching quality contributes to overall student achievement, it may have differential effects on the learning outcomes of students from lower and higher socioeconomic backgrounds. In this paper, we investigate if teaching quality is associated with the student achievement among students from low and high socioeconomic backgrounds. Using German panel data and multilevel modelling, we examined the interaction between three dimensions of teaching quality (cognitive activation, classroom management and supportive climate) and student background. Our results suggest that, overall, classroom management is positively associated with student performance. Students with high socioeconomic backgrounds seem to profit more from cognitive activation and supportive climate compared to their peers with middle and low socio-economic backgrounds: These two indicators of teaching positively moderated the association between socioeconomic background and achievement levels, thus leading to a larger achievement gap (Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Learning and instruction" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: