Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enJang, Gyeongah; Schwarzenthal, Miriam; Juang, Linda P.
TitelAdolescents' global competence: A latent profile analysis and exploration of student-, parent-, and school-related predictors of profile membership.
Gefälligkeitsübersetzung: Globale Kompetenz von Jugendlichen: Eine latente Profilanalyse und Untersuchung von schüler-, eltern- und schulbezogenen Prädiktoren für die Zugehörigkeit zum Profil.
QuelleIn: International journal of intercultural relations, (2023) 92, Art. 101729, 19 S.
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0147-1767; 1873-7552
DOI10.1016/j.ijintrel.2022.10.005
SchlagwörterKompetenz; Eigenschaft; Einstellung (Psy); Selbstwirksamkeit; Jugend; Geschlechtsspezifischer Unterschied; Eltern; Schulumwelt; Lehrer; Lernender; Schülerleistung; Hochschule; Latent-Class-Analyse; Entwicklung; Profilanalyse; Jugendlicher
AbstractIn a diverse and interconnected world, developing students' global outlook is necessary. Global competence (GC) refers to the capacity and disposition to thrive in this globalized environment. In 2018, PISA conducted an international assessment of adolescents' GC. Using this data, we adopted a person-centered approach to investigating Korean adolescents' GC. The present study pursued two aims: (1) to identify GC profiles based on multiple dimensions and (2) to test what student, parent, and school variables predict membership in these profiles. The sample included 15-year-old Korean adolescents (N = 1940) and their parents (N = 1940). We conducted latent profile analysis (LPA) using Mplus and identified four distinct GC profiles: (1) Average Practice but Less Developed Profile, (2) Near-Average Profile, (3) Developed Cognition and Tolerance Profile, and (4) Whole Developed Profile. Predictors of membership in these profiles included student variables (gender, academic performance, self-efficacy), parent variables (parental economic, social, and cultural status, parents' interest in learning about different cultures), and school variables (number of learning activities at school, teachers' attitudes toward various cultural groups, school's cooperative environment). Based on our findings, we suggest educational support strategies for improving adolescents' GC. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2024/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "International journal of intercultural relations" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: