Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enWolff, Fabian; Zitzmann, Steffen; Möller, Jens
TitelModerators of dimensional comparison effects: A comprehensive replication study putting prior findings on five moderators to the test and going beyond.
Gefälligkeitsübersetzung: Moderatoren dimensionaler Vergleichseffekte: Eine umfassende Replikationsstudie, die bisherige Erkenntnisse zu fünf Moderatoren auf den Prüfstand stellt und darüber hinausgeht.
QuelleIn: Journal of educational psychology, 113 (2021) 3, S. 621-640Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0663; 1939-2176
DOI10.1037/edu0000505
SchlagwörterEinstellung (Psy); Selbsteinschätzung; Lernen; Mathematikunterricht; Schüler; Schule; Sprache; Student; Notengebung; Bezugssystem; Selbsteinschätzung; Leistung; Studentin; Replikation; Schülerin; Schule; Sekundarbereich; Schüler; Schülerin; Notengebung; Lernen; Sprache; Mathematikunterricht; Bezugssystem; Leistung; Replikation; Studie; Student; Studentin; Studie
AbstractDimensional comparisons, where students compare their achievements in different subjects, have a significant impact on the formation of students' subject-specific self-concepts. This research examines the influence of five moderators that have been shown in previous research to affect the strength of dimensional comparison effects: (1) the intraindividual difference between students' math and verbal achievements, (2) the absolute level of students' math and verbal achievements, (3) students' belief in the negative interdependence of math and verbal abilities, (4) students' perception of the dissimilarity of math and verbal subjects, and (5) students' perceptions of their math and verbal subject teachers' diagnostic competence. We examined the effects of all moderators within a sample of 1,424 students in Germany by conducting latent moderated structural equation modeling within the framework of the internal/external frame of reference model. Only two moderators showed significant influences on the strength of the dimensional comparison effects: The dimensional comparison effects on students' math and German self-concepts were stronger, the more students believed in the negative interdependence of math and verbal abilities, and the more dissimilar they perceived the subjects math and German to be. These moderating effects also persisted if we integrated both moderators into one model simultaneously. Our findings have important implications for self-concept research and dimensional comparison theory, as well as for educational interventions aiming to foster and regulate students' self-concepts. Moreover, they illustrate the importance of replication studies in educational psychology. (ZPID).
Erfasst vonLeibniz-Institut für Psychologie, Trier
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: