Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enPatton, Karen; Winter, Karen
TitelChildren's agentic capacity, schoolification and risk.
Competing discourses and young children's experiences in pre-school settings.
QuelleIn: Journal of curriculum studies, 54 (2022) 5, S. 647-664Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0272; 1366-5839
DOI10.1080/00220272.2022.2113916
SchlagwörterErfahrung; Angst; Angst; Curriculum; Erfahrung; Kind; Pädagoge; Vorschule; Handlungsfähigkeit; Kind; Vorschule; Curriculum; Pädagoge; Handlungsfähigkeit
AbstractIn the Republic of Ireland there has been substantial investment in Early Years provision. The number of different types of settings for pre-school children and the associated research has grown significantly. This paper contributes to existing knowledge by reporting the findings of a qualitative participatory study carried out in the Republic of Ireland and involving a comparative analysis of the views of 90 pre-school children from three different types of setting. Within a conceptual framework that acknowledges the impact of neo-liberalism, the paper argues that despite the growing diversity of settings, provision is underpinned by three main dominant discourses, namely schoolification, risk avoidance and quality assurance. The influence of these on the lived experiences of young children is then explored focusing in particular on how, and in what ways, children exercise their agentic capacity. It is argued that young children's opportunities to exercise their social agency is at times constrained because of the influence of the combined discourses, which creates a sense of fear in staff (fear of parental complaint, fear of losing job, status and setting registration). Implications for provision and practice are explored.
Erfasst vonIPN - Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik an der Universität Kiel
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of curriculum studies" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: