Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enBecker, Michael; Kocaj, Aleksander; Jansen, Malte; Dumont, Hanna; Lüdtke, Oliver
TitelClass-average achievement and individual achievement development.
Testing achievement composition and peer spillover effects using five German longitudinal studies.
QuelleIn: Journal of educational psychology, 114 (2022) 1, S. 177-197Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
BeigabenLiteraturangaben
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN0022-0663; 1939-2176
DOI10.1037/edu0000519
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Längsschnittuntersuchung; Mehrebenenanalyse; Strukturgleichungsmodell; Deutschland; Längsschnittuntersuchung; Schüler; Schuljahr 10; Entwicklung; Datenanalyse; Leistung; Schulklasse; Wirkung; Zusammensetzung; Strukturgleichungsmodell; Gegliedertes Schulsystem; Schuljahr 04; Schuljahr 05; Schuljahr 06; Schuljahr 07; Schuljahr 09; Schuljahr 10; Schulklasse; Schüler; Schülerleistung; Datenanalyse; Entwicklung; Leistung; Wirkung; Zusammensetzung; Mehrebenenanalyse; Deutschland
AbstractIn recent studies, the existence and relevance of achievement composition effects on students' individual achievement have been called into question because of the methodological challenges arising in multilevel analyses. Our study examined how class-average achievement is related to students' achievement development across one school year. We used data from Germany, which has a secondary school system with large achievement differences between schools and classrooms due to rigid, explicit between-school tracking practices. We accounted for two methodological challenges, controlling for both selection bias and measurement error. Adopting an approach based on integrative data analysis (IDA), we systematically (re)analyzed five German longitudinal large-scale data sets. This IDA approach allowed us to quantify the extent to which results vary across (a) different longitudinal data sets and (b) different analytical strategies (i.e., ways of accounting for confounding variables and measurement reliability). Overall, we found both general achievement composition effects and narrower peer spillover effects (i.e., effects of student composition above and beyond the effects of tracking) in the German setting, even after controlling for measurement error and selection bias. Our results counter recent suggestions that composition effects on achievement development may be mere phantom effects due to methodological misspecifications. However, estimates of composition effects varied substantially based on the analytical approach. We conclude with considerations regarding how to interpret composition effects in multilevel modeling and which effects are of interest for educational research. (DIPF/Orig.).
Erfasst vonDIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "Journal of educational psychology" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: