Suche

Wo soll gesucht werden?
Erweiterte Literatursuche

Ariadne Pfad:

Inhalt

Literaturnachweis - Detailanzeige

 
Autor/inn/enRosenstiel, Stephanie; Volk, Carmen; Schmid, Julia; Wagner, Wolfgang; Demetriou, Yolanda; Höner, Oliver; Thiel, Ansgar; Trautwein, Ulrich; Sudeck, Gorden
TitelPromotion of physical activity-related health competence in physical education.
A person-oriented approach for evaluating the GEKOS intervention within a cluster randomized controlled trial.
Gefälligkeitsübersetzung: Die Förderung von bewegungsbezogener Gesundheitskompetenz im Sportunterricht. Ein personenorientierter Ansatz zur Evaluation der GEKOS Intervention im Rahmen einer Cluster-randomisierten kontrollierten Studie.
QuelleIn: European physical education review, 28 (2022) 1, S. 279-299Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext  Link als defekt meldenVerfügbarkeit 
Spracheenglisch
Dokumenttyponline; gedruckt; Zeitschriftenaufsatz
ISSN1356-336X; 1741-2749
DOI10.1177/1356336X211037432
SchlagwörterEmpirische Untersuchung; Evaluation; Empfindung; Handlungskompetenz; Empfindung; Gesundheit; Körperliche Belastung; Motivation; Regulation; Evaluation; Fitness; Sportunterricht; Fitnesstraining; Handlungskompetenz; Sportpädagogik; Selbsttätigkeit; Intervention; Selbstkontrolle; Fachwissen; Heterogenität; Wissenserwerb; Gesundheitsförderung; Sekundarstufe I; Fachwissen; Lerneffekt; Motivation; Wissenserwerb; Selbsttätigkeit; Unterrichtsentwurf; Unterrichtsreihe; Physische Leistungsfähigkeit; Gesundheit; Gesundheitsbewusstsein; Gesundheitsförderung; Bewegungsaktivität; Fitness; Fitnesstraining; Körperliche Belastung; Sportpädagogik; Sportunterricht; Heterogenität; Intervention; Regulation; Selbstkontrolle
AbstractA central goal of physical education (PE) is to empower students to be physically active in a health-enhancing way. Therefore, using a competence-based approach, the objective of the health- and fitness-related PE intervention 'Promotion of physical activity-related health competence in PE' (GEKOS) was to address practical and theoretical content regarding training, fitness, and health. The aim of this person-oriented study was to examine differential effects of the GEKOS intervention on control competence and related knowledge, skills, abilities, and motivation. A total of 860 ninth graders were randomly assigned to an intervention or control group. Intervention group students received six PE lessons that combined practical and theoretical content regarding training, fitness, and health. Measurements were taken before, directly after, and with a follow-up after 8-12 weeks. Students completed a knowledge test and a fitness test, and filled out scales considering motivation and perceived control competence. Latent profile analysis and multinomial logistic regression were estimated. Five patterns of outcome measures were found. Intervention group students transitioned significantly more often to patterns with improved outcome values. The intervention was especially effective for a subgroup of students who initially had rather low outcome values. For a small proportion of students, the intervention entailed a loss of health-related motivation. The study indicated that students with low control competence and related knowledge, skills, abilities, and motivation can benefit from the GEKOS intervention. Future studies should investigate modes of actions and interventions that explicitly address motivation and vary the content and methods used in PE. (Autor).
Erfasst vonBundesinstitut für Sportwissenschaft, Bonn
Update2023/1
Literaturbeschaffung und Bestandsnachweise in Bibliotheken prüfen
 

Standortunabhängige Dienste
Bibliotheken, die die Zeitschrift "European physical education review" besitzen:
Link zur Zeitschriftendatenbank (ZDB)

Artikellieferdienst der deutschen Bibliotheken (subito):
Übernahme der Daten in das subito-Bestellformular

Tipps zum Auffinden elektronischer Volltexte im Video-Tutorial

Trefferlisten Einstellungen

Permalink als QR-Code

Permalink als QR-Code

Inhalt auf sozialen Plattformen teilen (nur vorhanden, wenn Javascript eingeschaltet ist)

Teile diese Seite: