Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/in | König, Julia |
---|---|
Titel | Bildung als "unerzwungene Neuanordnung von Wünschen" im "Modus des Künftigen". Gayatri Chakravorty Spivaks postkoloniale Wendung aufs Subjekt. Paralleltitel: Education as an "uncoercive rearrangement of desires" in the "mode to come". Gayatri Chakravorty Spivak's postcolonial turn to the subject. |
Quelle | In: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 97 (2021) 4, S. 446-463Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 2589-0581 |
DOI | 10.30965/25890581-09703016 |
Schlagwörter | Bildungstheorie; Pädagogik; Demokratische Bildung; Gesellschaft; Subjekt (Phil); Antisemitismus; Demokratisierung; Menschenrechte; Postkolonialismus; Rassismus; Transformation; Diskurs; Krise |
Abstract | Against the backdrop of recent anti-democratic movements in Germany and Austria, [the author] turns to Gayatri Chakravorty Spivak's outline of education as an "uncoercive rearrangement of desires" in the "mode to come" and explores its meaning in post-Nazi, post-colonial societies. Given the historical entanglement, she proposes a reading of Gayatri Chakravorty Spivak's pedagogy outlined in "Righting Wrongs" as a postcolonial "turn to the subject" (Adorno). (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2022/2 |