Literaturnachweis - Detailanzeige
Autor/inn/en | Wartmann, Robert; Jasová, Michaela |
---|---|
Titel | Bildung provinzialisieren. |
Quelle | In: Tertium comparationis, 26 (2020) 1, S. 38-62Infoseite zur Zeitschrift
PDF als Volltext (1); PDF als Volltext (2); PDF als Volltext (3) |
Sprache | deutsch |
Dokumenttyp | online; Zeitschriftenaufsatz |
ISSN | 1434-1697 |
DOI | 10.25656/01:26234 |
URN | urn:nbn:de:0111-pedocs-262347 |
Schlagwörter | Bildung; Bildungsbegriff; Bildungstheorie; Gesellschaft; Herrschaft; Bildungsreform; Kolonialismus; Entwicklungsland; Entwicklungszusammenarbeit; Eurozentrismus; Macht; Postkolonialismus; Diskurs; Konzeption; Kritik; Bürgertum; Individuum |
Abstract | Dipesh Chakrabarty's 'Provincializing Europe' is the starting point in this contribution which aims to engender a postcolonial view on education. With the help of an educational-theoretical extension of Chakrabarty's work, the text aims to support the thesis that European modernity, especially the ideas of nation, individualism and bourgeoisie have inscribed themselves into the order of education (Bildung) or even fundamentally constitutes it so that even a post- or decolonial use of the concept of education remains problematic and remains ambivalent. (DIPF/Orig.). |
Erfasst von | DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, Frankfurt am Main |
Update | 2022/3 |